Luondo.nl Webwinkels
    • begin
    • actieve onderwerpen
    Forum > Alles over de responsive instellingen van Luondo

Subcategorieƫn niet getoond op mobiel?

Indie-ish
    Geplaatst: Donderdag, 16 April 2015 om 16:48:00

Hallo Luondo,

Wat een super update! Ziet er veel belovend uit!

Ik loop alleen tegen iets aan. Wellicht kan iemand mij hierbij helpen.

Ik heb als hoofdcategorie 'producten' met daaronder dan subcategorieën wonen, accessoires, kids etc. en daarin ook weer categorieën. Deze zie ik in de desktopversie gewoon. Maar op de mobiele versie heb je alleen de knop producten en that's it..
    Hierdoor kunnen klanten dus niet goed zoeken of de producten vinden.
    Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze subcategorieën ook op de mobiele versie te zien zijn?

Alvast bedankt.

verkleedwinkel
    Geplaatst: Donderdag, 16 April 2015 om 17:17:08

Ik heb dat opgelost door de subcategorieën als tekstlinks bovenaan de hoofdcategoriepagina te plaatsen. Dan zijn de subcategorieën goed zichtbaar op de mobiel. Net even liever zou ik hebben dat ze uitklappen op de mobiel in het hamburgermenu maar ik geloof dat dat is voorbehouden aan de dropdownmenu-gebruikers.

Zie deze hoofdcategorie-pagina: http://www.artoek.nl/verkleedwinkel

En bij deze http://www.artoek.nl/sprookjesthema is het dubbelop, maar op de mobiel moet je anders te veel scrollen om alle subcategorieën te zien.

Indie-ish
    Geplaatst: Donderdag, 16 April 2015 om 19:58:13

Ik zie het inderdaad. Maar dat vind ik niet echt mooi en gebruiksvriendelijk. Ik vind dat klanten gewoon in het hoofdmenu alle categorieën moeten kunnen aanklikken. Maar ik begrijp dus dat ik mijn desktop versie helemaal om moet bouwen zodat hij op mobiel gebruiksvriendelijker is?
    Of misschien kijk ik ergens overheen?
    Bedankt alvast!

verkleedwinkel
    Geplaatst: Donderdag, 16 April 2015 om 20:48:44

Klopt, ik zou het ook liever in het menu zelf laten openklappen. Maar dat werkt alleen als je een dropdown menu hebt. En dat is iets wat ik dan weer niet wil. Vind ik gebruiksonvriendelijk en teveel gedoe voor de klant, met name op de tablet. Klapt o.a. over de content heen.
    Hoofdcategorieën zijn bij mij pagina's die op de desktop/tablet toch niet vaak aangeklikt worden, daar wordt gelijk op een subcategorie in de linkerkolom geklikt. En voor het mobieltje heb ik dus deze aanpassing gedaan, omdat je daar geen linkerkolom meer hebt.

Ik weet niet of je ergens overheen kijkt.

De hamburger (menu op mobiel) toont de pagina's in het headermenu.
    Als je een dropdown menu hebt, dan staan je hoofdcategorieën in de header en komen ze automatisch in de hamburger en zijn ze daar uitklapbaar.

Maar je hebt geen dropdown menu. En dan geldt het volgende voor de hamburger zover ik weet:
    Bij de responsive instellingen kun je aanvinken of daar het assortiment bij moet komen te staan. Dat wordt dan als 2e knop (na de home)  getoond.
    Verder moet je opgeven of het een uitklapbare assortimentsknop wordt of dat je gelijk de hoofdcategorieën laat zien. Dat is de optie die ik gekozen heb, gelijk de hoofdcategorieën laten zien in het mobiele menu.

Liefst had ik voor content en assortiment een aparte knop :-), met de assortimentknop dan gelijk uitgeklapt zoals in mijn linkerkolom.
    Dat is dan ook gelijk de enige wens die ik heb voor de mobielvriendelijke site.
    Ik vind de update verder allemachtig prachtig.

Aangepast op 16-4-2015 20:51
    M@rijn
    Geplaatst: Donderdag, 16 April 2015 om 21:44:31

Het menu moet zeker beter. Het zou mooi zijn als je zelf menu kan bepalen voor responsive en voor desktopversie. En meer mogelijkheden met uitklappen in de responsive versie want navigeren is nu bijna niet te doen zonder zelf allerlei alternatieven te verzinnen.
    Kies je nu voor dropdown zijn ook de hoofdcategorieen niet meer doorgelinkt alleen de submenus.

verkleedwinkel
    Geplaatst: Vrijdag, 17 April 2015 om 00:06:20

Is op zich logisch, dat bij dropdown de hoofdcategorie niet doorgelinkt is. Functie is laten openklappen. En dat vult bij een mobieltje toch zeker het halve scherm. Zou erg onrustig wezen als er dan ook nog een schermwisseling plaats vindt.

M@rijn
    Geplaatst: Vrijdag, 17 April 2015 om 00:45:52

Gaat erom wil je met het responsive menu nog enige navigatie mogelijkheden behouden via het menu (afhankelijk van je shop) je moet kiezen voor dropdown en dan werken de topmenus dus niet meer op de desktopversie.

verkleedwinkel
    Geplaatst: Vrijdag, 17 April 2015 om 10:15:26

Klopt Marijn. Kan me voorstellen dat je op desktop wèl de hoofdcategorie-pagina's wilt tonen.

En via het responsive menu zou je inderdaad alle categorieën moeten kunnen bereiken.

Robbert
    Geplaatst: Vrijdag, 17 April 2015 om 13:39:44

Als je op je mobiele versie van je shop niet door kunt klikken op de subcategorieën, komt dit omdat deze niet standaard worden weergegeven.

Dit kun je als volgt aanpassen:
    Ga naar Producten -> Categorieën
    Ga naar een categorie met subcategorieën
    Tabblad “Layout”
    Selecteer bij “Toon sub categorie blokken in content” waar je de subcategorieën wilt weergeven.

Groeten Robbert

MartineB
    Geplaatst: Vrijdag, 17 April 2015 om 14:56:16

Klopt.
    Maar als je de subcategorieën in blokken toont op de mobiel neemt dat veel ruimte in beslag en moet de gebruiker veel scrollen om alle subcategorieën te zien.

Dat is de reden waarom ik de subcategorieën in tekstvorm heb opgenomen. Wat ik prima vind werken verder. Maar kan me zo voorstellen dat andere winkels dat liever niet op die manier doen.

Groet, Martine