Luondo.nl Webwinkels
    • begin
    • actieve onderwerpen
    Forum > Andere webshop gerelateerde onderwerpen

Kleineondernemersregeling - Geen BTW op de factuur

SeeMeGo
    Geplaatst: Maandag, 2 Januari 2017 om 10:08:15

Goedemorgen en allemaal een heel succesvol 2017 gewenst in vooral een goede gezondheid.

Met ingang van 1 januari val ik onder de KOR-regeling. Dat houdt o.a. in dat ik, wanneer mijn af te dragen BTW niet boven een bepaald bedrag komt, ik daarvoor vrijstelling heb.
    Een eis die daaraan verbonden is, is dat je ook geen BTW op je facturen mag vermelden.
    Welke instellingen moet ik hiervoor gebruiken, of kan dat niet?
    Ik hoop op een snel antwoord :-)

Groeten van Siemie

Verytastea
    Geplaatst: Maandag, 2 Januari 2017 om 10:34:30

Beste Siemie,

Als ik het goed voor heb... dan moet je bij het ingeven van producten -> algemeen, daar kan je de BTW aanpassen en veranderen.

Groetjes en ook een fijn 2017.
    Corry

SeeMeGo
    Geplaatst: Maandag, 2 Januari 2017 om 10:45:12

Dag Corry,
    Dankjewel voor je reactie, ik heb de BTW daar overal op 0 gezet, maar nog steeds komt er op de factuur een BTWbedrag.

Ik zag als ik in de zones van verzendkosten iets verander dat er dan wel wat met de BTW gebeurt, maar hoe ik het nu in moet stellen weet ik niet

APZ
    Geplaatst: Maandag, 2 Januari 2017 om 11:57:09

Hi Siemie,

je moet je bedragen laten staan, inclusief BTW en de facturen zoals je zelf al aangeeft BTW-vrij maken.
    Dit kan na een verkoop. Bij een bestelling ga je naar het tabblad "Producten" en hier klik je de 5e button "% verleg BTW"

Al je andere instellingen zou ik zetten zoals het was.

Succes!

SeeMeGo
    Geplaatst: Maandag, 2 Januari 2017 om 12:00:28

Dankjewel,

Op deze manier ziet de klant tijdens de bestelling iets anders dan op de factuur. Maar als dit de enige mogelijkheid is, ga ik het zo doen.

Groetjes en bedankt!

Siemie

Magnetronknuffel webwinkel
    Geplaatst: Dinsdag, 3 Januari 2017 om 17:45:38

Ik zou nog maar eens contact opnemen met een bijvoorbeeld een boekhouder.
    Ook als je onder de kleine ondernemingsregeling valt moet je gewoon BTW facturen versturen.
    Als je BTW aangifte doet en dan niet boven een bepaalde grens kom dan hoef je de BTW niet te betalen.

Groet,
    Stefan

SeeMeGo
    Geplaatst: Dinsdag, 3 Januari 2017 om 18:22:59

Hallo Stefan,

Ik vind het heel fijn dat je reageert, dat doen er niet zoveel.
    Onderstaande kreeg ik van de belastingdienst toegestuurd.

Voordelen van ontheffing
    •U hoeft geen facturen te sturen.
    Als u toch een factuur uitreikt, dan mag u daarop geen btw vermelden. Doet u dat wel, dan vervalt de ontheffing.
    •U hoeft geen btw-aangifte meer te doen.
    •U hoeft alleen uw inkoopfacturen 7 jaar te bewaren. Voor onroerende zaken en rechten daarop geldt een bewaartermijn van 9 jaar na het jaar van ingebruikneming.

Ik denk dus echt dat ik geen BTW mag vermelden.

Groeten van Siemie

Magnetronknuffel webwinkel
    Geplaatst: Dinsdag, 3 Januari 2017 om 22:39:36

Oke, dacht dat het anders zat, maar zoals de belastingdienst het schrijft is duidelijk.

Succes ermee,
    Stefan

Donna
    Geplaatst: Woensdag, 4 Januari 2017 om 10:12:15

Is ontheffing niet iets anders dan de kleine ondernemersregeling? 

Ik dacht dat je in het eerste geval bv. te klein bent om ondernemer voor de omzetbelasting te zijn. In zo'n geval hoef je geen btw-aangifte te doen en mag je inderdaad geen btw vragen. 

In het tweede geval moet je wel alles bijhouden en wordt aan het einde van het jaar gekeken of je onder een bepaalde grens bent gebleven wat btw-afdracht betreft. Zit je eronder, dan hoef je de btw niet (of gedeeltelijk) af te dragen.

Het lijkt me in elk geval ontzettend vreemd/onhandig als je het hele jaar geen btw mag vragen als je vooraf nog niet zeker bent of je onder deze grens uitkomt. 

Is je wel goed duidelijk gemaakt of je wel of geen ondernemer voor de omzetbelasting bent? 

SeeMeGo
    Geplaatst: Woensdag, 4 Januari 2017 om 10:20:07

Hoeveel btw zou u
    per jaar moeten
    betalen aan de Belastingdienst?

Hoeveel vermindering krijgt u?

€ 1.883 of meer

Geen vermindering

Meer dan € 1.345 maar minder dan € 1.883

2,5 x (€ 1.883 – (btw-bedrag van vraag 5a van de aangifte – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte))
    Voorbeeld van vermindering

€ 1.345 of minder

De vermindering is gelijk aan
    het te betalen btw-bedrag. U hoeft dus geen btw te betalen (maar u moet wel aangifte doen).
    Voorbeeld geen btw betalen

U kunt ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. 

€ 0 of minder

U krijgt geen vermindering

Hallo Donna,

Ik heb dus ontheffing van de administratieve verplichtingen aangevraagd.

Dat kan alleen als je verwacht niet boven de door de belastingdienst gestelde grens te komen.

Ik heb een webshopje met een bescheiden doelgroep en verwacht dat die doelgroep altijd bescheiden zal blijven, verder doe ik dit meer als hobby en een soort van vrijwilligerswerk dan om er mijn brood mee te verdienen. Ik doe hiermee mensen met een stoma een plezier en daarmee mezelf ook, dus deze regeling is voor mij een uitkomst.

Bedankt voor je reactie,

Siemie

FrankG
    Geplaatst: Zaterdag, 28 Januari 2017 om 17:55:33

De KOR en ontheffing zijn niet het zelfde maar wel met elkaar verbonden.

De KOR houd in dat als je onder een bepaald bedrag aan te betalen btw blijft je dit niet af hoeft te dragen.
    De bedragen zijn al eerder in dit topic genoemd.

Als je vooraf zeker weet dat je in aanmerking komt voor de KOR kun je in de meeste gevallen ontheffing aanvragen.
    Dit om zo de administratieve lasten te verlichten.

Zie ook website van de balastingdienst http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling

Aniworld4U
    Geplaatst: Dinsdag, 28 Februari 2017 om 22:56:01

de btw die je verdiend wordt eerst verrekent met de btw die je uitgeeft. heb je meer uitgegeven dan dat er binnen gekomen is krijg je geld terug.
    heb je meer verdiend dan uitgegeven, dan kun je het bedrag dat overblijft onder de kleine ondernemers regeling invullen. en komt je omzet belasting uit op 0.dus dan hoeft je niks te betalen

Aangepast op 28-2-2017 22:59