Luondo.nl Webwinkels
    • begin
    • actieve onderwerpen
    Forum > Instellingen in je Luondo webwinkel

Geen toeslagen meer mogen berekenen voor debitcardbetalingen

Alpaca-Shop
    Geplaatst: Woensdag, 27 Februari 2019 om 10:48:56

Wat doen jullie met onderstaand bericht gekregen van Sisow?

Geachte klant,

sisow is een financiële instelling die onder toezicht staat van de Nederlandsche Bank. Op grond hiervan dient sisow zich aan wet- en regelgeving te houden, waaronder de herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten: PSD2.

Per 19 februari 2019 zijn de op grond van deze herziene richtlijn gestelde eisen in de Nederlandse wetgeving verankerd en dienen betaalinstellingen en andere partijen, die betaaldiensten verlenen, de betreffende eisen na te leven.

Wat betekent dit voor u als klant?
    Vanuit de PSD2-richtlijn vloeit het toeslagenverbod voort, waarbij winkels, webshops en andere bedrijven geen toeslagen meer mogen berekenen voor debitcardbetalingen (betalingen zoals iDEAL, Bancontact, Giropay, Sofort, EPS, etc.) en creditcardbetalingen (met creditcards van onder andere MasterCard en Visa). Een toeslag van 2%, als je online met je creditcard wilt betalen, mag dus niet meer.

In de richtlijn staat dat lidstaten ervoor moeten zorgen dat begunstigden (de ondernemer die de betaling ontvangt) geen toeslagen meer mogen vragen voor het gebruik van enkele specifieke betaalinstrumenten. Zowel de bank van de ondernemer als de bank van de consument moet in de EU gevestigd zijn. Betreft het een betaling van een consument buiten de Eurozone, dan bent u niet gebonden aan deze regels.

Voor andere betaalmiddelen, zoals bijvoorbeeld achteraf betaalmethoden en PayPal, mogen nog wel de toeslagen berekend worden, maar nooit meer dan de daadwerkelijke kosten.

Let op: er geldt een uitzondering voor creditcards van bijvoorbeeld American Express en Diners Club. Hierbij mogen de toeslagen nog wel worden doorberekend aan de consument.

Birdy Blue's
    Geplaatst: Donderdag, 7 Maart 2019 om 13:27:55

Ik heb dit bericht ook gekregen maar ik rekende al nooit een toeslag.
    Ik neem aan dat dit wettelijk geregeld is en dat je je hier dus aan moet houden.

Mario - 4
    Geplaatst: Donderdag, 7 Maart 2019 om 20:20:38

Ik reken, en heb nooit wat gerekend voor betalingen. Als je dat voor wat voor reden toch wilt doen, dan verhoog je toch je verkoopprijs.

Ik vind het niet meer van deze tijd dat er voor een betaling, betaald dient te worden als klant. Als ikzelf iets wil bestellen bij een webshop die voor een betaling, laat betalen, ben ik al weg. Maar goed, dat is mijn mening. Het kan mijns inziens niet zo zijn, dat een webshopeigenaar afhankelijk is van deze betaling. Zoals gezegd, je kunt dan ook de prijs 2% omhoog doen.

Zelfde als achteraf betalen, dat kost de webshopeigenaar ook geld. ik zeg dan maar zo, dan had je geen webshop moeten beginnen als je echt zit te springen om deze toeslag. 
    Maar nogmaals, dat is mijn mening, en zal niet door ieder gedeeld worden :-)

Alpaca-Shop
    Geplaatst: Vrijdag, 8 Maart 2019 om 10:33:36

Als webshop eigenaar moet je toch ook extra betalen voor sommige betaalsystemen? Wat is daar nu anders aan dan dat een klant het doet? Als je dit gaat doorberekenen naar de klant kiezen ze wel voor de goedkoopste optie en zit je als webshop eigenaar niet met de extra kosten.

Verhoging van de product prijzen is uiteraard een optie om die extra kosten terug te verdienen maar dan belast je ook de klanten die normaal gesproken niet voor de dure betaalmethode kiezen. Niet dat ze dit terug zien in de prijs, ze vinden alleen je product te duur worden en gaan elders shoppen.

Aniworld4U
    Geplaatst: Vrijdag, 8 Maart 2019 om 22:09:21

ik zit bij Mollie en heb deze restrictie dus niet.

heb nog nooit iemand horen klagen over de 25 cent die ik reken. voor IDeal dan

Aangepast op 8-3-2019 22:09
    Alpaca-Shop
    Geplaatst: Vrijdag, 8 Maart 2019 om 22:53:42

Die restrictie geldt voor iedereen, dus ook Mollie gebruikers. Waarschijnlijk heeft Mollie jullie nog niet op de hoogte gebracht maar het is een herziene richtlijn per 19 februari 2019.

Mario - 4
    Geplaatst: Zondag, 10 Maart 2019 om 21:18:36

Alpaca-shop said: Als webshop eigenaar moet je toch ook extra betalen voor sommige betaalsystemen?

Zoals gezegd, ik bereken niets, het enige wat ik bereken is de kosten voor achteraf betalen, 1,95. De kosten wat het mij kost, om de klant achteraf te laten betalen, reken ik ook niet door, want je weet nooit welk artikel een klant, achteraf gaat betalen. De ene keer is dat dus bv 5 euro per klant wat ik moet betalen aan achteraf betalen, en de andere keer 50 euro. Maar dan heeft de klant ook wel een leuke bestelling gedaan, met genoeg marge om dit te lijden.

Als je bv niet wilt dat de klant voor ieder artikel bv de creditcard moet trekken, dan kun je ook het aankoopbedrag verhogen, wanneer pas de creditcard te voorschijn komt, om ermee te betalen. Zeg even, dat je ipv vanaf 5 euro met een CC kan betalen, zet je dat nu op 50 euro. In die 50 euro kun je dan de kosten, of een gedeelte daarvan verwerken. ( Dus bv elke artikel 25 cent duurder maken of zo, dan krijg je ook die 25 cent binnen, van klanten die niet met een CC betalen, en als iemand wel met een CC betaald, heb je genoeg bestellingen gehad, die deze kosten dekken.) Maar zoals ik al eerder zei, het moet mijn inziens geen issue zijn, de tijd dat jij en ik zitten tikken en hebben getikt, en dus niet met de webshop bezig zijn, kosten meer. Creatief denken en doen is het met een webshop.

Kindermeubelverhuur
    Geplaatst: Donderdag, 14 Maart 2019 om 20:23:46

Wat een willekeur dan
    Voor Paypal mag je wel extra rekenen en voor bepaalde creditcards dan weer niet en andere CC dan weer wel. Geen touw meer aan vast te knopen en dan is Mario zijn oplossing wel de makkelijkste weg.
    En wie gaat dat controleren dan?

Niet alleen is dat willekeur maar waarom moet je eigenlijk de boel verplicht belazeren door kosten dan maar ergens anders in weg te proppen. ( werkt alleen als je weinig of geen concurrentie hebt anders worden je prijzen misschien net te hoog)

Kennelijk mag je niet meer transparant en eerlijk zijn in wat het werkelijk kost.
    Waarom moet je de belachelijk hoge betaalkosten voor sommige middelen dan maar zelf slikken. Ik zie betaalkosten voor hoge facturen met sommige betaalmiddelen van wel 30 a 40 euro voorbij komen 
    Tegenwoordig moet alles gratis voor de consument, is er een consumenten of banken lobby aan de gang of zo
    Een ondernemer mag steeds minder maar komt wel voor steeds meer kosten te staan en moet dan voor de werkelijke kosten opdraaien. 
    De overheid wil transparantie naar zijn burgers. Erg dubbelzinnig en eenzijdig denk ik dan. En als ik dan zie hoe bank directeuren en directieleden hun zakken vullen dan vraag ik me af waarom mag ik niet die werkelijke kosten door berekenen.
    Ik hoor het tzt wel als ze er problemen mee hebben. Tot die tijd blijft het zo en heb ik nog nooit klachten gehad De klant heeft zelf de keuze voor de betaalwijze.

Alpaca-Shop
    Geplaatst: Donderdag, 14 Maart 2019 om 21:12:06

Helemaal mee eens. Door open te zijn over de extra kosten is het de keuze van de klant om voor een bepaalde betaalmethode te gaan.