Luondo.nl Webwinkels
    • begin
    • actieve onderwerpen
    Forum > Instellingen

Hoe kan ik producten aan Google Shopping toevoegen?

Luondo Helpdesk (Team Luondo)
    Geplaatst: Vrijdag, 24 Februari 2012 om 12:00:52

Google shopping is een dienst van Google om producten van webwinkels beter vindbaar te maken voor consument. Er is een aparte zoekpagina google.nl/shopping en de product informatie wordt ook in de 'gewone' zoekresultaten van Google gebruikt.

Om een productfeed aan te bieden aan Google shopping heb je een Google account nodig, de meeste zullen deze ook al gebruiken voor Analytics en Adwords.

De juiste productfeed wordt al automatisch door Luondo gemaakt om te verzenden naar het Merchant Center.
    Bij instellingen > externe websites > Google > Google shopping staat de url van de feed
    Voorbeeld van de url: http://helpdesk.luondo.nl/exp.php?s=google

1. Ga naar Google.nl/merchants
    2. Meld je aan met een google account
    3. Kies een landinstelling
    4. Lees de servicevoorwaarden als je daarmee accoord gaat klik je op Doorgaan
    5. Vul alle accountgegevens in en klik op Updates opslaan

6. Nu de webwinkel gegevens zijn ingevuld kom je in het Dashboard van Google Shopping.
    7. Als je domein nog niet geverifeerd is moet dat eerst gedaan worden. Klik op Deze url verifieren
    8. Ga naar tabblad Alternatieve methoden en kies Een metatag aan de startpagina van uw site toevoegen.
    9. Kopieer de code die tussen content"....deze lettercode.... " aanhalingstekens staat en plak deze in Luondo bij instellingen >externe websites > Google > Webmasterhulpprogramma verificatie code en klik op Opslaan
    10. Nu ga je weer terug naar Google shopping en klikt op Verifieren. Als de verificatie geslaagd is klik je op doorgaan. (Het verifieren kan enige tijd duren)
    11. Klik dan op Deze URL claimen.

Om de juiste verzendkosten bij de producten weer te geven kan je een verzendmethode invoeren.
    12. Ga in Google Shopping naar instellingen > Belastingen en Verzendmethoden
    13. Klik op een verzendmethode toevoegen
    14. Vul de stappen van de nieuwe verzendmethode in en klik op Opslaan

Alles staat nu klaar om een nieuw productfeed toe te voegen.
    15. Ga naar Gegevensfeed en klik op Nieuwe gegevensfeed
    16. Kies als doelland Nederland en kies een bestandsnaam in bv. luondohelpdesk.txt of productfeed.txt, deze naam mag je zelf kiezen. Klik op Wijzigingen opslaan. De gegevensfeed is nu opgeslagen.

Om de productfeed automatisch te laten bijwerken ga je een schema maken.
    17. Klik op schema maken, er komt een popupscherm Geplande upload
    18. Vul bij de Feed-URL de url in die in Luondo bij instellingen > externe websites > Google > Google shopping staat en klik op Schema maken en nu uploaden. De feed zal nu opgehaald worden door Google. Het verwerken van de feed kan enige minuten duren.
    19. Bij de status kan je zien hoeveel items er zijn toegevoegd en of er waarschuwingen zijn in de feed.
    20. Hoewel items de waarschuwingen: ontbreken mpn en google product galary hebben worden deze producten wel opgenomen in het prodcut overzicht.

Medewerkers van Google moeten nu eerst de productfeed controleren en goedkeuren. Dit zal enige tijd kunnen duren. Zodra de producten zijn goedgekeurd komen deze in het dashboard te staan onder productoverzicht.

Met screenshots:
    1, Ga naar Google.nl/merchants
    2, Meld je aan met een google account

3, Kies een landinstelling

4, Lees de servicevoorwaarden als je daarmee accoord gaat klik je op Doorgaan

5, Vul alle accountgegevens in en klik op Updates opslaan

6, Nu de webwinkel gegevens zijn ingevuld kom je in het Dashboard van Google Shopping.

7, Als je domein nog niet geverifeerd is moet dat eerst gedaan worden. Klik op Deze url verifieren

8, Ga naar tabblad Alternatieve methoden en kies Een metatag aan de startpagina van uw site toevoegen.

9, Kopieer de code die tussen content"....deze lettercode.... " aanhalingstekens staat en plak deze in Luondo bij instellingen >externe websites > Google > Search Console code en klik op Opslaan

10, Nu ga je weer terug naar Google shopping en klikt op Verifieren. Als de verificatie geslaagd is klik je op doorgaan. (Het verifieren kan enige tijd duren)

11, Klik dan op Deze URL claimen.

Om de juiste verzendkosten bij de producten weer te geven kan je een verzendmethode invoeren.
    12, Ga in Google Shopping naar instellingen > Belastingen en Verzendmethoden

13, Klik op een verzendmethode toevoegen
    14, Vul de stappen van de nieuwe verzendmethode in en klik op Opslaan

Alles staat nu klaar om een nieuw productfeed toe te voegen.
    15, Ga naar Gegevensfeed en klik op Nieuwe gegevensfeed

16, Kies als doelland Nederland en kies een bestandsnaam in bv. luondohelpdesk.txt of productfeed.txt, deze naam mag je zelf kiezen. Klik op Wijzigingen opslaan. De gegevensfeed is nu opgeslagen.

Om de productfeed automatisch te laten bijwerken ga je een schema maken.
    17, Klik op schema maken, er komt een popupscherm Geplande upload

18, Vul bij de Feed-URL de url in die in Luondo bij instellingen > externe websites > Google > Google shopping staat en klik op Schema maken en nu uploaden. De feed zal nu opgehaald worden door Google. Het verwerken van de feed kan enige minuten duren.

19, Bij de status kan je zien hoeveel items er zijn toegevoegd en of er waarschuwingen zijn in de feed.

20, Hoewel items de waarschuwingen: ontbreken mpn en google product galary hebben worden deze producten wel opgenomen in het prodcut overzicht.

5.7.4

Renate van Tugtouw.nl
    Geplaatst: Zaterdag, 25 Februari 2012 om 22:08:01

ik heb dit alles ingesteld. Waar kan ik straks via google mijn produktenfeed terugzien?

DeGroeneProductenShop
    Geplaatst: Zondag, 26 Februari 2012 om 08:00:12

Beste hulpteam,

ik wil dit allemaal gaan instellen, net als de webmaster verificatiecode. Echter had ik al een account aangemaakt en geverifieerd via mijn analytics. Ik kan nu nergens die webmaster code of metatag terugvinden. Kunnen jullie me even op weg helpen? 

groetjes Aart

Robbert
    Geplaatst: Zondag, 26 Februari 2012 om 08:59:09

Als je site al geverifeerd is kan je de metatag code vinden in de webmasterhulpprogramma's.
    1. Gan naar google.com/webmasters
    2. Meld je aan met je acccount
    3. Klik op site beheren
    4. Klik op eigenaren toevoegen of verwijderen
    5. Onder verificatiedetails staat de methode die gebruikt is,
      als je daarop klikt krijg je de code te zien

Als de site niet met een metatag geverifeerd is kan je kiezen voor Verifeer de site op een andere manier en kies voor Een metatag aan de startpagina van uw site toevoegen

Succes!

Gr. Robbert

DeGroeneProductenShop
    Geplaatst: Zondag, 26 Februari 2012 om 10:46:03

thanks Robbert, ik ga ermee aan de slag! Aart

DeGroeneProductenShop
    Geplaatst: Zondag, 26 Februari 2012 om 11:41:30

hoi Robbert,

ik ben inmiddels een paar stappen verder en heb geprobeerd een gegevensfeed te uploaden. Ik krijg echter de foutmelding 

Ongeldige reactiecode. (1 fout)
    De externe server heeft een ongeldige reactiecode geretourneerd.
    Voorbeelden:
    URL Reactiecode
    http://www.degroeneproductenshop.nl/nl/exp.php?s=google&lang=nl 404 

Weet jij wat ik nu moet doen?

Aart

Luondo (Moderator)
    Geplaatst: Zondag, 26 Februari 2012 om 19:44:12

Beste Aart,

De url stond verkeerd vermeld op de pagina externe websites -> Google. Dit hebben we nu aangepast.
    De url moet worden http://www.degroeneproductenshop.nl/exp.php?s=google&lang=nl

Groeten,
    Team Luondo

Dressup-Instyle
    Geplaatst: Zaterdag, 21 April 2012 om 12:28:17

Kan het zijn dat de google shopping problemene heeft met subdomeinen? Ik heb een fysieke winkel en daarbij tevens een webshop. Echter heb ik veel problemen met google shopping.

Hij geeft constant dezelfde foutmelding: Ongeldige URL en dit is webshop.dressup-instyle.nl

Iemand een antwoord?

Thanks,

Groet, Thijs

Mario - 2
    Geplaatst: Zaterdag, 21 April 2012 om 12:47:48

je dient het domein:  webshop. dressupinstyle. nl eerste te claimen, waarschijnlijk heb je alleen het firstlevel domein, www. dressupinstyle .nl geclaimed, en dan werkt het niet.

Beerenondergoedxxl
    Geplaatst: Dinsdag, 21 Augustus 2012 om 11:41:02

Bestandsnaam gegevensfeed (Voorbeeld: gegevensfeed.txt)

Opmerking: bestandsnamen met speciale tekens worden niet ondersteund.
    Deze tekens zijn niet toegestaan: /, :, =, ?

Hoe moet ik dit oplossen.

Hans

Ruud2
    Geplaatst: Donderdag, 22 November 2012 om 19:34:03

Ik heb mijn 2e en 3e webshop in Apps toegevoegd, geverifiëerd, aan Analytics gekoppeld en mailaccounts bijgemaakt. Alles ok.

Maar nu wil ik de producten uit mijn 2e webshop ook in Google Shopping aanbieden.
    Natuurlijk probeerde ik dat in Merchant ook eerst in het domein van de 1e webshop (zoals met de rest), maar hoewel je meerdere gegevensfeeds kan toevoegen, lijkt alles gekoppeld te worden aan maar 1 URL (zoals bij instellingen -> algemeen ingevuld).
    Daarom leek het me dus het geval dat ik een apart account aan moest maken in Merchant. Als ik dat doe, geeft hij echter de melding dat het mailadres al bestaat (wellicht omdat die in Apps al gekoppeld is).

Kortom, hoe voeg je voor meerdere shops je artikelen toe in Shopping? Ik kan me niet voorstellen dat je voor elk domein een aparte Apps account moet maken, want dan is het op een gegeven moment nauwelijks meer te beheren (en waarom zou je anders de mogelijkheid hebben alles te kunnen koppelen binnen 1 account).

Help? Thanks.

Aangepast op 22-11-2012 19:35
    Robbert
    Geplaatst: Vrijdag, 23 November 2012 om 16:03:37

In het Google Marcant Center moet je idd meerdere 'Accounts' maken binnen het 'grote' account, die komen dan netjes onderelkaar te staan.  

Groeten Robbert

Louise123
    Geplaatst: Vrijdag, 23 November 2012 om 16:51:46

Maar de vraag is dan, hoe?

In Apps en in Webmasters Tools is dat gelukt, maar in Merchant zie ik nergens de mogelijkheid meerdere 'accounts' te maken binnen het grote account.

Louise123
    Geplaatst: Vrijdag, 23 November 2012 om 22:04:04

volgens mij heb ik het gevonden: er moet een multi-client account aangevraagd worden.

Ruud2
    Geplaatst: Maandag, 26 November 2012 om 15:58:38

Jep, dat was het inderdaad. Er moet via http://support.google.com/merchants/bin/request.py?contact_type=account2 een multi-account aangevraagd worden, dan pas kun je meerdere shops naast elkaar in Shopping aanbieden.

Aangepast op 26-11-2012 15:58
    Freek van Aerle
    Geplaatst: Maandag, 26 November 2012 om 16:50:34

Dank u!

Aangepast op 26-11-2012 17:16
    <<<12>>>